KATINKA optræder på Fingerbøllet i ny, skæv musikvideo

Musikvideoen til titelsangen Vi Er Ikke Kønne Nok Til At Danse er filmet på Katinka Bjerregaards stamværtshus, Fingerbøllet, på Christianshavn.
"Vi Er Ikke Kønne Nok Til At Danse er ikke en kærlighedssang. Det er en sang, der handler om vores møde med dele af musikbranchen, om at blive målt og vejet og få sat en pris på sig. 
Den er et lille opgør med de skønhedsidealer og himmelhøje forventninger, der pludselig kan dukke op, efter man har fået lidt succes. " siger forsanger og sangskriver Katinka Bjerregaard. 

Se Katinkas nye musikvideo her

Iggy Pop på Refshaleøen

Tekst og foto: Susanne Mertz

I week-enden 11. -12. august var der en ny festival på Refshaleøen.
Festivalen hed “Haven“ og er formodentlig et ordspil mellem at man er i en stor have, ihvertfald er man på et stort græsareal, og så ligger der et værtshus derude på området, hvor festivalen blev afholdt, som hedder “Baghaven” et mindre og meget hyggeligt sted med udsigt ud til havet og Langelinie på den anden side af vandet.
Det begyndte for mit vedkommende fredag morgen, jeg var ude og drikke morgenkaffe på “La Banchina“ et andet skønt sted, som serverer dejlig mad og god kaffe, hver dag. Jeg undrede mig over alle de store hvide telte og presseninger, plus den megen til- og frakørsel af store lastbiler.

Erann DD og Bobo Moreno på Halvandet

Billedet viser vise Bobo Moreno ved en tidligere optræden på Halvandet sammen med Papas Got A Brand New Bag

Tekst: Anne Hega Nielsen

Foto: Bo

Uha der var regn og rusk derude på Halvandet den torsdag aften, hvor strandbaren åbnede for musikken efter sommerpausen.
Men musikken og stemningen var i top, hvor Erann DD var hovednavnet og Bobo Moreno på visit backet op af Halvandets helt eget Allstars band, der ud over Ole og Peter Kibsgård, også bestod af 
Rasmus Hedeboe, Lars DK Nielsen og Morten Jay.
Ovennævnte signatur ville gerne have hørt mere til Bobo Moreno - han og musikerne fik gamle kendinge til at svinge, bl a Earth Wind and Fire's "September".

Der er en fortælling om Gulddreng, da han ankom til en slotskoncert for nylig, var det i helikopter. Men mindre kan også gøre det, så aftenens hovednavn Erann DD ankom i båd til Refshaleøen.
Og Erann DD var også i topform sammen med musikerne, i særdeleshed var Ole Kibsgård suveræn - whau hvor kan han både spille guitar og synge. Erann's musik er dejlig melodisk og teksterne absolut uden bid. 
Men super hyggelig aften.

Fangekoret Vridsløselille i Christians Kirke

Tekst og foto: Bo

Under overskriften "fangekoret nedbryder mure af fordomme med sang og personlige fortællinger om fængselslivet" afholdt Fangekoret Vridsløseslille deres koncert nr. 500 i Christians Kirke den 28. maj.
Koncerten indledtes med at koret stående øverst i kirken på soldaterloftet sang "Luftballon" og derefter fremførte de enkelte medlemmer og koret mere end 20 sange med tekster skrevet af de indsatte eller tidligere indsatte under ledelse af Louise Adrian.
Før hver sang fortalte sangeren, som havde skrevet teksten, hvorfor han lige havde skrevet de ord, og det gjorde sangene og fremførelserne meget personlige.

Det gjorde indtryk på det talstærke publikum, da Anastacia, en pige på 9 år fremførte sangen "En grimasse" om, hvilke forklaringer man som datter til en indsat skulle give, når der blev spurgt til, hvor far var henne.
Midt i alvoren var der plads til humor med sangen "Bag lås og slå", som handlede om, hvorledes man som indsat blev passet op hele døgnet - måske derfor det kan være svært at klare sig, når man bliver løsladt.

Papas Got A Brand New Bag på Halvandet

Clement P. Hauptmann - guitar, Anders Vestergaard - orgel, Aleni Agami - vocal, Rude E. Richards - vocal, Leon Lundrup - trommer, Jack Rothe - tenorsax, Christian Grønborg-Veitner - bas, Anders Juhl Nielsen - horn, Kristian Rinck-Henriksen - trombone

Tekst og foto: Bo

Der var lovet fest, og der blev fest torsdag den 25. maj på strandbaren Halvandet. Papas Got A Brand New Bag spillede denne aften. Bandet har navn efter den amerikanske soulsangern James Browns gennembrudssang af samme navn, og bandet har med en rytmesektion bestående af trommer, guitar, bas og orgel og en blæsersektion bestående af tenorsax, horn og trombone den rette lydkulisse til at skabe en funky soulmusik, James Browns sange blev virtuost fremført af Rude E. Richards, som styrede både musikken og publikum fremragende ledsaget af rapperen Aleni Agami.

Undervejs i koncerten dukkede Bobo Moreno op og gav et par numre sammen med Aleni Agami. Bobo kunne senere på sommeren opleves på Halvandet.

At der var fest denne torsdag aften vidnede Halvandets dansegulv om, når det til tider var fyldt med et dansende publikum, som utvivlsom var kommet for at danse til Papas Got A Brand New Bags funky soulmusik.

Aleni Agami og Rude E. Richards henholdsvis rap og sang

Aleni Agami og Bobo Moreno med Anders Vestergaard  på trommer

Spor - indtryk & aftryk

Jóhan Martin Christiansen i samtale med kurator og kritiker Maria Bordorff, som vil holde åbningstalen ved ferniseringen fredag den 19. maj på Nordatlantens Brygge

Tekst og foto: Bo
Jóhan Martin Christiansen udstiller på Nordatlantens Brygge fra 20. maj til 20. august.
Jóhan Martin Christiansen er født og vokset op i Tórshavn. Han er uddannet på Konsthögskolan i Malmö i 2014 og er bosat og arbejder i København og Tórshavn.
Bag udstillingens titel Spor gemmer sig en reference til udstillingens værker, til tilblivelsesprocessen og en af Jóhan Martin Christiansens kongstanker, at det skønne skjuler sig i det oversete og tilfældige. Værkerne på udstillingen kan opdeles i tre kategorier: gips/jern, stof og video, og bærer alle direkte spor fra tilblivelsesprocessen og de materialer, som er anvendt. Jóhan Martin Christiansen tilstræber at få indlejret den fysiske, men flygtige virkelighed i værkerne, og på den måde bliver afstøbningerne en slags udtræk af de anvendte materialers overflader.
Som eksempel på dette vises et større antal sammensyede bomuldsklæder, indfarvet med te, blæk, spiseolie eller rødvin, som er ophængt mellem loft og gulv og danner luftige sejlinstallationer, man kan bevæge sig imellem.

Kira Skov og Maria Faust i Vor Frelsers Kirke

Kira Skov og Maria Faust opførte for første gang deres nye pladeindspilning i Vor Frelser Kirke, med kor og orkester i sin fulde længde

Tekst: Lars Westergaard
Foto: Susanne Mertz

Onsdag den 10. maj afholdt de to udtryksfulde musikere Kira Skov & Maria Faust en realease-koncert for deres fællesprojekt ”In the Beginning” i en tæt pakket Vor Frelsers Kirke.
Koncerten forløb som en nøjagtig fremføring af deres udspil, der har taget form i en forladt ortodoks kirke i et øde hjørne af Estland.
Lydkulissen bestod af et lille m/k kor; en blæsergruppe; en rytmegruppe; og Kira Skovs fantastiske vokal, markant bærende og samlende de mangeartede musikalske udtryk.
Efter koncerten blev Kira og Maria tilbage og fortalte om deres projekt.
En stor og anderledes musikalsk oplevelse.

Jazzkoncert i Christians Kirke

Tekst: OWU
Foto: Bo

Det var en kold og regfugtig aften på Christianshavn.
Dog var en større skare mennesker mødt op til koncert i Christians Kirke klokken ½8. Vi fik os en ørefuld musik, som var ubeskrivelig. Det er musik oftest. Derfor bruger kunstnerne instrumenter og deres egne kroppe til at give lydene musikalske liv.
I koncertens første del bevægede musikken sig fra det lavmælt svingende til sønderhakkede hvirvler af lyd, hvor instrumenter og menneskestemmer forstærket af instrumenttet gav skræmmende ualmindelige lyde, indtil musikken atter samlede sig omkring nogenlunde samstemthed.

Butch Lacy, pianisten og gruppens seniormedlem, tog ordet. ” 'Zooting'. Don't do anything”. Stilhed. ”syng med” opfordrede han. Publikum tav. Vi danskere giver sjældent frivilligt sanglyde fra os. Vi er lydefri i de sammenhænge. Her var vi stillet midt i et lydhav, man aldrig har hørt før. Sådant kan også skræmme mere dristige til stilhed.

Så overtog Butch med en stille nynnen, og resten af gruppen faldt efterhånden i med deres instrumenter og fordelte sig i kirkerummet, så publikum i bænkene blev omringet af af stille henførende musik.
De fremførende musikere var Butch Lacy (piano), Mark Dresser (kontrabas), Brian Melvin (trommer), Marius Ungereanu (bratch), Jesper Løvendal (sax og klarinet).

Hal C som et alternativt bogforum 2017

Tekst: Torben Morten Lund, medl. af Bibliotekets brugergruppe 
Foto: Bo

Hal C på Holmen var en perfekt ramme om multi-litteratær lørdag med tillokkende tilbud under bogfestivalshatten båret frem af Christianshavns Bibliotek, som et kulturelt fremstød i forlængelse af bydelens flådehistoriske krigeriskhed. 
Udbuddet blev mødt af et bredt, venligt, velklædt publikum, der slugte ord og oplæsninger, fortællinger, erindringer med opmærksomhed og debatterede engageret om både kulturelle og bygningsmæssige ideer.

Forfattere som Morten Sabroe leverede oplagt sin personcentrede halvfantasi han har fabuleret over i sin seneste udgivelse med den fede titel ’Love me Do’ idet kæresten hedder ’Do’ og som han selv skrev en rosende anmeldelse af som ’fake news’...

Nyere forfatterårgang Kristina Stoltz indviede os i den flagrende identitets afsøgende skriveproces hun forsøger at redde sig ud fra mørkets greb med,

modsat astrofysikeren Anja C. Andersen oplagt tændte lyset for os om uendelighed og en tur i det ydre rum: Er der liv derude i myriaden af galakser, stjerner, planeter, hvad er liv og hvad med Jorden? Er der liv?

Forlægger - C&K forlag - Charlotte Jørgensen løftede sløret for gåderne om forfatteren Forrente, eller hva? af de fængende bøger om veninder og fattiglivet i Italien. Er man blank her, ligger gode oplevelser forude.

Prisvinderen Merete Pryds Helle talte om ”Folkets Skønhed” i en tættere end tæt-pakket sal, der ikke kunne rumme alle og overskred brandmyndighedernes påbud, så flere måtte tage til takke med en buket ungdigtere, der kom på græs i Kælderlæsninger med taknemmelige tilhørere.
En overdådighed af småforlag alle med klar kant til det kommercielle men vinklet fokus præsenterede en overflod af flotte udgivelser og indbød til nørdet snak om deres identitetsbærende aktiviteter.
Uden for herskede en kold blæst, men solen lod sig nyde i læ fra skodderne og mens ordene faldt gik en fremragende dag.

Christianshavns Bogfestival bød på yderligere to forfattere

Tekst og foto: Bo

Mich Vraa fortalte om sin roman ”Haabet”, som er udkommet i 2017, 100 året for salget af de Vestindiske Øer. ”Haabet” er en grusom beretning fra en tid, da Danmark skabte ny velstand på slavernes arbejde i de vestindiske sukkerplantager.
Romanen er opbygget af dagbogsnotater, breve, logbøger mv. og er bortset fra enkelte autentiske uddrag ren fiktion.
Inspirationen til formen er hentet fra John Williams brevroman ”Augustus”. En anden inspirationskilde er Thorkild Hansen, hvis berømte trilogi om slavehandlen udkom i perioden 1967 til 1970.

Morten Vittrup sluttede bogfestivalen med at fortælle om sin debutroman ”Argentineren der kom sejlende på en cedertræsplanke”.
Bogen udkom i 2016 efter at have været undervejs i 10 år med mange gennemskrivninger og megen redigering.
”Argentineren…”, som Morten Vittrup konsekvent kaldte romanen, er en farverig og vidt forgrenet historie om tre generationer og deres valg i livet. Om de løgne, myter, minder, sygdomme og vaner, som binder generationer sammen.
Morten Vittrup kunne dog ikke fortælle, hvor inspirationen til en slægtsroman med udgangspunkt i en skibbruden argentiner, som skyller op på en strand i Spanien kom fra.

Elisabeth af Böhmen og Decartes

Tekst og foto: Bo

I anledning af kvindernes internationale kampdag den 8. marts havde Christianshavns Bibliotek inviteret Stig Dalager til at fortælle om sin seneste roman "Kvinde i et århundrede" en historisk roman om Elisabeth af Bôhmen.
Moderator og filosof Malene Trock Hempler holdt Stig Dalager på sporet ved at stille relevante spørgsmål til bogens temaer.

Ulla Henningsen - skuespiller, læste afsnit fra bogen.
Kvinde i et århundrede er en filosofisk roman om den tyskfødte Stuart-prinsesse Elisabeth af Bøhmen, en af Europas første kvindelige filosoffer, og hendes forhold til den franske filosof René Descartes. I deres indbyrdes forhold og brevveksling bliver flere af de idéer og tanker sat på ord, som helt frem til i dag præger vores forestillinger om, hvem vi er. Forholdet mellem de to er i romanen præget af venskabelige og erotiske, men uforløste følelser.

"Min Odyssé" en soloforestilling af og med skuespiller og danser Tilde Knudsen

Tekst og foto: Bo

Frem til den 8. april leverede Tilde Knudsen en pragtpræstation, som skuespiller og danser i forestillingen ”Min Odyssé”. Det foregik i Asterions Hus på Teaterøen nærmere bestemt Magneten, som ligger yderst på Refshaleøen.
I 60 minutter var Tilde Knudsen alene på gulvet, som omsluttedes af en enkel stolerække, hvorfra publikum så skuespillet og dansen samt øvrige tilskueres reaktioner. Hun leverede en fysisk forestilling, der kan spilles hvor som helst, for hvem som helst – når som helst, fortalt med krop og stemme - enkelt og sprudlende.
”Min Odyssé” er en personlig fortælling om, hvordan det er at være en kvindelig Odysseus på rejse rundt i Europa fra Skt. Petersborg til Lesbos. Kunstneriske såvel som menneskelige oplevelser i nord og syd bliver i denne forestilling tolket og set fra et personligt perspektiv.

Kan der laves billedkunst med en mobiltelefon

Ved åbningen af udstillingen optrådte Rasmus Lyberth med en sang henvendt til Gukki Nuka Willsen Møller.

Tekst og foto: Bo

Fredag den 24. februar åbnede Nordatlantens Brygge op for en fotoudstilling af Gukki Nuka Willsen Møller med titlen ”Revner i sjælen”.

De mange billeder, som hang på væggene i Nordatlantens Brygge er en bearbejdelse af et årelangt traume, som har sit udspring i seksuelle krænkelser af  Gukki Nuka Willsen Møller, da han var teenager i Grønland.

Det er en meget modig udstilling, som er et signal til politikere, seksuelle krænkere og krænkede personer om at overgreb mod børn skal ophøre.

Ja, der kan laves særdeles smuk og stærk kunst med en mobiltelefon, også når temaet er så modbydeligt som seksuelle overgreb på børn.

Udstillingen er ved at blive sat op i Thorshavn.

Mortan Konoy

Morgenstemning med kirsebærtræer i fuldt flor

Enhjørningen og Vor Frelsertårnet
Enhjørningens horn over apoteket, og Frelsertårnet er begge snoede. Det pudsige er, at den hornede hest i middelalderen,  blev et symbol på Jesus.

Friluftssalon
Allan & Ole er gode venner. Ole vil klippes, og Allan låner en saks på Kanalbodegaen. Resultatet er fuldt tilfredsstillende, erklærer Ole.  Allan får en iskold danskvand på Kanalen - Ole gir`!